10 tips voor een succesvolle actie

Je bent inmiddels op de hoogte van de projecten die jouw groep samen wil gaan financieren. Wat fijn dat je bereid bent om een eigen actie te starten! Om daar het beste uit te kunnen halen, vind je hieronder 10 tips die je kunnen helpen bij het actievoeren.

1. Personaliseer jouw actiepagina

Onderzoek wijst uit dat een actiepagina met persoonlijke foto’s en teksten zorgt voor meer donaties. Zorg ervoor dat je een profielfoto instelt en upload ook een aantal foto’s die met jouw actie te maken hebben. Vertel waarom je de actie bent gestart. Het grootste deel van je supporters zal doneren omdat ze je aardig vinden en je een succesvolle actie toewensen.

2. Eerst een paar donaties, dan pas verspreiden

Voordat je iedereen die je kent gaat vertellen over je actie is het verstandig om alvast een paar donaties te hebben. Vraag je familie en beste vrienden persoonlijk om een donatie te doen voordat je alle andere mensen vraagt om te doneren. Ervaring leert dat men het erg prettig vindt om te doen wat anderen al hebben gedaan.

3. E-mail je vrienden, familie, collega’s, klasgenoten etc.

Stuur een persoonlijke e-mail naar iedereen die je kent en vertel voor welke actie jij je inzet en waarom je dat doet. Vergeet niet om in de mail een link te plaatsen die doorverwijst naar je actiepagina. Vraag je ontvangers ook of ze die mail willen doorsturen naar hun persoonlijke netwerk. Voeg de link naar je actiepagina ook toe aan je e-mail handtekening. Iedereen die jij mailt ziet op deze manier dat jij je inzet voor jouw groep. Grote kans dat ze even een kijkje nemen op jouw actiepagina!

4. Mondeling overtuigen en met hulp van mobiel direct bekijken en doneren

Vertel in je speltak, op je school, werk, groep, andere verenigingen en op feestjes over de actie die je bent gestart. Vraag de mensen die je spreekt of ze je direct willen sponsoren. Boter bij de vis! Iedereen kan namelijk eenvoudig met zijn smartphone jouw actie bekijken en direct doneren. Bekijk je actiepagina maar eens op je mobiel: ga naar de website en bezoek je pagina. Sla de link ook op als een bladwijzer, zodat je je eigen pagina gemakkelijk en snel aan iedereen kunt laten zien.

5. Stuur WhatsApp & SMS-berichten

Maak een WhatsApp groep aan met veel van je contacten die elkaar kennen. Stel je vraag en verwijs naar je actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je actie zullen steunen. Als er één schaap over de dam is...

6. Deel je actie regelmatig op Facebook, Twitter en LinkedIn

Je kunt jouw actiepagina op verschillende manieren delen via social media. Plaats een prikbord bericht op je Facebook waaraan je ook een persoonlijke tekst toevoegt. Dat valt veel meer op dan een ‘Vind ik leuk’. Vertel op je Facebook, Twitter en LinkedIn profiel regelmatig hoe het gaat met je actie. De kracht van een boodschap zit hem in de herhaling. Voorbeelden voor statusupdates:

•  Als je meedoet aan een bijzonder evenement, zoals de Wereld Jamboree; vertel wat over je voorbereidingen
  •  Bedank mensen in het openbaar elke keer als je een donatie krijgt. Doordat anderen dit zien zullen ze eerder geneigd zijn om dit ook te doen. Echt, het helpt!

7. Plaats updates op je actiepagina en deel deze via social media

Op je actiepagina kun je eenvoudig updates plaatsen. Dit kan via de beheeromgeving. Vergeet niet om je bericht daarna te delen via Facebook, Twitter en LinkedIn (zie tip 6).

8. Betrek je donateurs bij je eindsprint!

De eindsprint van je actie verdient extra aandacht. Ervaring leert namelijk dat in de laatste twee weken van een actie de meeste donaties worden opgehaald. Je donateurs willen natuurlijk ook dat je het streefbedrag haalt. Je kunt hen dus prima vragen om hulp bij je eindsprint. Zij kunnen jouw actie nogmaals promoten in hun sociale netwerk. Je vindt de e-mailadressen van de donateurs in de beheeromgeving van je pagina. Vergeet niet om je donateurs te bedanken voor hun bijdrage!

9. Benader bedrijven om je te sponsoren

Ook je werkgever, een goede klant of een fijne leverancier kan jouw actie steunen. Als dank kun je een speciale update schrijven waarin je de naam van het bedrijf noemt. Ook kun je het bedrijfslogo op je actiepagina plaatsen.

10. Hou vol: blijf mensen herinneren!

Niet iedereen zal direct gaan doneren. Stuur daarom herinneringsmails of -WhatsApp-berichten als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint!