Nieuwbouw Scoutcentrum Rotterdam

Het Scoutcentrum Rotterdam realiseert een family of houses. Geheel in de stijl van historische bebouwing van boerenerven bouwt het scoutcentrum aan 3 nieuwe gebouwen. Een nieuw sanitair gebouw, ruimte voor kampstaf en vrijwilligers, een nieuwe werkschuur en een scoutshop zijn de belangrijkste functies die een plek krijgen in de bouwplannen. Hiermee zetten we een belangrijke stap in de continuïteit en kwaliteit van het Scoutcentrum Rotterdam.

Het project is opgedeeld in 2 delen. Het 1e deel is de bouw van het nieuwe sanitair gebouw en de werkschuur. In fase 2 slopen we het bestaande toiletgebouw en bouwen we het facilitair gebouw met daarin de scoutshop.

Dit ambitieuze project wordt betaald vanuit bijdragen van fondsen, gemeente, het Scoutcentrum zelf en via deze pagina kun jij ook een bijdrage leveren. Je kunt rechtstreeks doneren of een leuke actie starten met je scoutinggroep, vriendenclub of gezin.

Met deze bijdragen kunnen we de nieuwe gebouwen een mooie inrichting geven of de omgeving van de nieuwbouw mooi inrichten. Help je mee?

Liever niet doneren maar wel meehelpen? Vrijwilligers zijn altijd welkom om mee te helpen op het scoutcentrum.

Help mee, Doe mee!

Duurzaam verbeteren
Scoutcentrum Rotterdam werkt hard aan het verbeteren van de kwaliteit van zijn accommodaties en terreinen en daarmee aan het
vergroten van de beleving van zijn gasten. Een nieuw facilitair gebouw dat het oude - daterend uit 1985 - moet vervangen maakt
het mogelijk om in de komende 30 jaar de vele duizenden gasten van sanitaire en andere onmisbare gemakken te voorzien.
Om het bouwen van een nieuw facilitair gebouw te realiseren is Boon Architecten gevraagd een ontwerp te maken dat voldoet aan de huidige en
toekomstige eisen op het gebied van duurzaamheid. Het resultaat is een combinatie van drie multifunctionele gebouwen die opgaan in de
omgeving: Family of Houses.

Maatschappelijk belang
Ruim dertig vrijwilligers zetten zich jaar in jaar uit met passie en overgave in om het de duizenden gasten naar
de zin te maken. Vanuit de hele wereld komen scouts (en niet-scouts) naar de ’s Gravenweg 101 om er hun
tenten op te zetten voor een onvergetelijk verblijf in de buitenlucht.
Wekelijks komen daarnaast bijna tweehonderd scouts van twee lokale verenigingen bij elkaar om het spel van scouting te spelen. Ook scholen weten met hun groep acht- en
brugklasleerlingen het centrum te vinden voor de jaarlijks terugkerende meerdaagse kampen.

Voor onderhoud van gebouwen en groen werkt Scoutcentrum Rotterdam samen met (de cliënten en leerlingen van) Accent en stichting Pameijer voor een zinvolle en leerzame dagbesteding.

Milieu en educatie
Scoutcentrum Rotterdam beschikt over het SCENES certificaat. Dit certificaat staat voor het verantwoord omgaan met het milieu op de 9 hectare groen die het scoutcentrum bestrijkt aan de rand van Rotterdam. Daarnaast kunnen de gasten meedoen aan educatieve en levendige activiteiten die helpen bij het op een bewuste en positieve manier omgaan met het milieu. SCENES staat voor Scout Centres of Excellence for Nature, Environment and Sustainability

Fasering
Door Covid-19 en inflatie ziet de wereld er nogal anders uit dan enkele jaren geleden. Onze oplossing is faseren. We starten in 2024 met de bouw van een nieuw toiletgebouw en de nieuwe werkschuur. Fase 2 hopen we dan te realiseren in 2025 of 2026.

In de 1e fase worden de werkschuur en het nieuwe sanitairgebouw gerealiseerd.
Deze panden worden gebouwd rondom het bestaande toiletgebouw.

Hieronder zie je de aanzichten van de werkschuur. De plek voor onze gereedschappen, traktor en werktuigen.
Op de vliering komt een opslag voor materalen van het scoutcentrum.

Naast de werkschuur bouwen we ook het nieuwe toiletgebouw.
Hieronder zie je een plattegrond van het nieuwe gebouw.

Op de bovenverdieping komen ruimtes voor kampstaf.

April 2024, fundament en plannen maken voor de inrichting

14-04-2024 | 21:20 De fundatie zit erin!In de afgelopen weken zijn de fundatiebalken gemaakt met als resultaat een stevig fundament voor de nieuwe gebouwen.Ook zijn we met de naastgelegen scoutinggroep Hendrik van Halewijn aan de slag geweest met plannen maken voor de inrichting van het buitenterrein na de bouw.Creatieve ideeen zijn opgehaald bij de leden van de groep en met elkaar werken we die uit in concrete plannen. Fijn dat we op deze manier samen kunnen bouwen aan een gezond en bruisend scoutcentrum!