sleepvlet ombouwen naar Hybride
Wij willen als vereniging graag stappen zetten in het emissiearm uitvoeren van onze scouting activiteiten. Daarom willen we onze vloot verduurzamen. Onze sleepboot Macdonald staat ingeschreven als varend monument en heeft een DAF D475 dieselmotor van 44 jaar.
Wij willen echter dat onze leden tijdens het scoutingspel minimaal worden geconfronteerd met emissies (verbrandingsproducten & geluid) die we zelf produceren. Hierin is, met steun van de gemeente Den Haag, een eerste stap gezet. Zo varen we met een lelyvlet volledig elektrisch, waarbij we gebruik maken van zelf opgewekte (en opgeslagen) zonne-energie.
Voor onze sleepboot is ombouw iets complexer en er is eerst een analyse gedaan om tot een goed uitvoerbaar ontwerp te komen. Hiervoor hebben we ons laten bijstaan door Nevesbu B.V. Uit deze analyse komt dat een hybride voorstuwing met een emissiearme dieselmotor in combinatie met een (lager vermogen) elektromotor een goede keuze is om het (brandstof-)verbruik en de uitstoot te reduceren.
Wij kunnen dan op en rond de Kagerplassen elektrisch (en dus emissie loos) varen en bij grotere tochten gebruik maken van een dieselmotor. Dit hybride systeem ontwikkelen en ontwerpen wij zelf waarbij wij een POD aandrijving combineren in het roer.
Om de emissies tijdens de grotere tochten te minimaliseren hebben we de volgende streefdoelen; het verminderen van het brandstofgebruik en het gebruiken van duurzamere brandstoffen/bronnen.
Om het brandstofverbruik reduceren willen we de bestaande dieselmotor vervangen door een moderne, emissiearme dieselmotor.
Bij het vervangen van de motor, moeten andere onderdelen van de aandrijflijn ook vervangen worden om te garanderen dat alles correct blijft functioneren. Zo willen we;
- de keerkoppeling vervangen voor een PRM 260,
- de schroefasdoorvoer vervangen om zo de (mechanische) verliezen en vet-emissies in het water te verminderen.
- de uitlaat & het koelsysteem aanpassen
Deze nieuwe voorstuwing kan op de plaats van de huidige en bespaard dan veel ruimte die wij anders kunnen inzetten als opslag ten behoeve van sport, spel en/of om te koken.
Om de uitstoot bij langere tochten op de (nieuwe) dieselmotor duurzamer (of zelfs helemaal klimaatneutraal) te maken willen we overschakelen op nieuwere brandstoffen zoals GTL of HVO.
De nieuwere motoren zijn hiervoor geschikt, maar hiervoor moet het brandstofsysteem aan boord moet volledig vervangen worden. Dit omdat de nieuwe brandstoffen oude vervuiling (uit de tanks) oplossen. Nieuwe (brandstof-)tanks en leidingen zijn dus zeer belangrijk bij een nieuwe brandstofkeuze.
Een goed geïntegreerd energiesysteem biedt ook kansen om afscheid te nemen van onze gasflessen tbv koken. De accucapaciteit in combinatie met een inverter lijkt voldoende om voor de jeugd te kunnen koken.
3. Aanpak
Door onze samenwerking met Nevesbu, de Haagse Hogeschool (het DC lab en Betafactory), Het ROC Mondriaan en het practoraat energietransitie hebben we een mooie mix kennispartners die stagiares kunnen voeden om de juiste installaties te ontwerpen. Met hbo studenten zijn we op bepaalde onderwerpen al bezig en de ambitie is om naast onze eigen leden, mbo stagiares in te zetten bij de ombouw van de sleepvlet. Wij hebben al partner bedrijven die interesse hebben in dit project maar daarnaast willen we de opgedane kennis en oplossingen vooral delen met andere scouting verenigingen in het land. Dit wordt een van de eerste experimenten van hybride elektrisch varen als basis voor het waterscoutingspel.
4 Financiën
Dit project kost totaal 42500.-. Voor een deel van de innovatie hebben wij een subsidie ontvangen van de gemeente Den Haag. Levering en inbouw van motor en aandrijflijn , ombouw van pod en werfbeurt zal naar verwachting rond de 27000,- gaan kosten . deeeen de inbouw van de pod, het maken van accubakken en nieuwe tanks zal zo rond de 6000,- gaan kosten. zo rond de 6000,- gaan kosten.