Wat kost het ons?

Wat kost Steunscouting.nl mijn Scoutinggroep?

• Het gebruik van Steunscouting.nl is voor iedere Scoutinggroep gratis en wordt beschikbaar gesteld door Scouting Nederland in samenwerking met het Scouting Nederland Fonds. Er zijn dus geen abonnement- of opstartkosten.
  • Steunt iemand jouw project? Dan wordt per donatie € 1,00 ingehouden, hoe hoog het bedrag ook is. Hiervan worden door Scouting Nederland bijvoorbeeld de kosten voor de doorontwikkeling van het platform, de hosting en de helpdesk betaald.
  • Een donateur heeft bij de afronding van de betaling de mogelijkheid € 0,40 transactiekosten te betalen. De ervaring uit de pilotfase van Steunscouting.nl en vergelijkbare platforms dat de meeste donateurs ervoor kiezen dit bedrag zelf te betalen, zodat het nettobedrag dat je als groep gedoneerd krijgt, hoger blijft.

Er zijn veel verschillende crowdfundingwebsites op internet te vinden. De meeste websites werken met opstartkosten, abonnementskosten en een percentage vergoeding over het gedoneerde bedrag. Het Scouting Nederland Fonds vindt het eerlijker om te werken met een vast bedrag per donatie. De ervaring met crowdfunding leert namelijk dat het gemiddelde donatiebedrag ongeveer € 20,00 is. De percentages bij de meeste websites varieren van 5% tot 10% en daarmee kost dat je als groep relatief veel geld. Bij Steunscouting.nl zijn er geen opstart- en abonnementskosten. Deze kosten neemt het Scouting Nederland Fonds kosten voor haar rekening. Het gebruik van Steunscouting.nl kost je als groep dus niets; de donateurs betalen een kleine, vaste bijdrage om de kosten voor helpdesk, hosting, onderhoud en doorontwikkeling te dekken.